Nama:
Email :
TINGKATAN 1
2
3
4
5
SEBARANG PERKONGSIAN MASALAH ? KAMI DAPAT MEMBANTU ANDA : )

Sila sertakan nama kelas anda . Terima Kasih : )


This HTML form was created by Freedback.

Tuesday 27 September 2011

SEJARAH SEKOLAH

SEJARAH SEKOLAH
Ditubuhkan pada Januari 1965 dengan nama Sek. Men. Ren. Bidor (Lower Secondary School, Bidor). Guru besar pertamanya ialah En. Lai Sam Keong. Pada Januari 1966, sekolah ini membuka cawangan di Sungkai dan akhirnya bertukar menjadi Sek. Men. Sungkai. Mendapat bangunannya sendiri pada 1969 yang terdiri daripada 3 blok bangunan batu 2 tingkat dan sebuah kantin. YAB Dato’ Seri Kamaruddin b. Isa, Menteri Besar Perak, telah merasmikan pesta ria yang pertama bagi sekolah ini pada tahun 1973 bagi menampung perbelanjaan kelengkapan sekolah dan perpustakaan. Pada Januari 1995, SMK Syeikh Abdul Ghani telah dinaikkan taraf menjadi Gred A
Sukan Tahunan kali pertamanya diadakan pada 1969. Ketika ini di bawah kepimpinan guru besar, En. Santhanandan. Majalah sekolah, BAIDURI jilid pertama diterbitkan pada 1973. Telah mengemukakan permohonan untuk menukarkan nama sekolah kepada Sek. Men. Syeikh Abdul Ghani, Bidor pada 1973 setelah mendapat kelulusan pada 28 November 1973. Hari Ucapan dan Penyampaian Hadiah kali pertama diadakan pada 1973 yang dirasmikan oleh YM En Mohd Ali b. Ibrahim, JSM, Pengarah Pelajaran Perak. PIBG sekolah ditubuhkan pada 14 Februari 1974 dan En Abdul Malik b. Soreh telah dilantik menjadi pengerus PIBG yang pertama.

Bidor berasal daripada nama acuan penyukat bijih timah. Dibuka oleh Sultan Perak ke-9, Sultan Salehuddin. Syeikh Abdul Ghani adalah seorang tokoh penting dalam sejarah tempatan yang menjadi Penghulu Bidor yang pertama. Beliau mewakafkan tanah miliknya seluas 22 ekar untuk mendirikan sekolah. Sebagai mengenang jasanya, Lembaga Pentadbiran Sekolah telah memilih nama beliau diabadikan sebagai nama sekolah ini.

No comments:

Post a Comment